Matka příroda je pěkná děvka. (Murphyho 10.zákon)

Zpověď zloděje automobilů

9. ledna 2006 v 11:06 | Fonfus |  Stojí za pozornost
Martin patří do gangu zkušených zlodějů aut. Stejně jako jeho kolegové
si i on přísně chrání soukromí. Aby také ne, vždyť jde o kšeft, ve
kterém se točí milióny. A z přepychu do přítmí policejních cel se nechce
nikomu. "Když jste dobří, za rok si vyděláte na dům a luxusní auto -
legální, protože jen hlupák na sebe upozorní tím, že bude jezdit v
kradeném autě..
Chce to ale dělat tak maximálně tři čtyři roky. Pak vás začne znát hodně
lidí, začnete mít profláklý ksicht a je to o průšvih. Málokdo s tím
ovšem skončí. Je to tak lukrativní byznys, že v tom všichni vesele jedou
dál," přiznává Martin.
Stejně jako řádné podnikání i krádeže aut procházejí vývojem. Na vlastní
kůži to zná i Martin: "Kdysi to bylo živelné, z ciziny se vozilo
cokoliv. Dnes se krade na objednávku. Klient si přesně specifikuje,
jakou chce barvu, typ, stáří, počet najetých kilometrů apod. Je to pro
něj výhodné. Chcete třeba posledního golfa? Auťák dostanete od zloděje
za 50 tisíc korun, dalších 50 tisíc vás budou stát papíry a 20 tisíc
klempířina, aby fízlové na nic nepřišli. A vůz, který má cenu půl
miliónu, máte za 120 tisíc." Zloději jsou přitom schopní ukrást
prakticky cokoliv. Pochopitelně kromě automobilů, které u nás mají třeba
jen jednoho zástupce. "Přejete si třeba bavoráka 850 CSi, který má
speciální systém vstřiků? Bez problému! Oficiálně, zdůrazňuji oficiálně,
tady jsou dva takové vozy, jeden má lékař na pražské Bulovce. A vám,
když se v branži trochu vyznáte, stačí zajít do správného bazaru na
pražské Skalce, zeptat se na správného člověka a on vám řekne, abyste si
pro vůz přijel v noci s liazkou."
Na přímé krádeže má Martinův gang své specialisty. "Je několik způsobů,
jak auťák ukrást. Ty nejubožejší jsou dlažební kostka do oknanebo
vyháčkování, ale to dělají jen amatéři. Čistá prácička je přes klíč.
Automobily, které se vyráběly zhruba do poloviny devadesátých let, měly
klasické klíče se zoubky zvenku. Takže si vyhlédnete třeba golfa a
jednoduše mu vytrhnete zámek. Jeden z kluků hlídá, jestli kolem nejede
policie nebo majitel. Další kluk odnese zámek do auta opodál. V něm sedí
profík, který z vlastního přineseného polotovaru klíče udělá za chvíli
nový. Jak dlouho to může trvat? Tak tři minuty, nejdéle. Pak hned
odjíždíte, samozřejmě na vlastních espézetkách a s vlastními papíry. Je
to v noci, takže když vás chytne hlídka, řeknete, že se vám prostě někdo
snažil dostat do auta a vyrval vám zámek. A aby policisté kontrolovali v
noci čísla motoru, to jsem ještě nezažil." S novými typy klíčů, které
mají zoubky zabudovány do těla klíče, je to horší. "Do takových aut se
jde většinou přes centrál. Za vytipovaným vozem jede druhý, ve kterém
sedí kluk se čtečkou. To je speciální zařízení, které načte kód centrálu
vyhlédnutého vozu. Ten je po odchodu majitele upravenou vysílačkou
odblokován, často i s imobilizérem. A jste uvnitř. Startujete různými
způsoby. Třeba strhnete závit spínačky a nastartujete obyčejnou
dvoukorunou. Nebo nafoukáte na zámek dusík, praštíte do něj a on se
rozpadne. Pak stačí zručnému elektrikáři jen pár vteřin na to, aby
nastartoval a odjel."
V hlavní roli dusík
Dusíkem se překonávají také klasická mechanická zabezpečovací zařízení,
například zamykání zpátečky. "Vezmete dusík, který se u nás sice nesmí
prodávat, ale v drogeriích ho v pohodě seženete, lehnete si pod auto a
postříkáte zamykání zespodu. Pak to lehce křupne a je to. To samé je s
pákou na volant." Přesto neplatí, že by zamykání zpátečky bylo špatnou
investicí. "Jasně, když budu mít vedle sebe dvě auta, jedno se zamykáním
a druhé bez něj, vždy si vyberu to bez něj. Je to o počtu
zabezpečovacích zařízení, které je třeba překonat. Máte méně práce a
jste rychleji pryč." Jednoduchý prostředek - dusík - se používá i v
případech, kdy je vůz střežený na dálku bezpečnostní agenturou. "Auto
musí vydat signál, musí si pípnout. A je naše. Stačí na štěnici naprat
kvanta dusíku a ono to všechno popraská." Dalším zařízením, které je
třeba překonat, bývá alarm. "K smíchu. Vytipujete si třeba bavoráka,
otevřete násilím kapotu, vezmete kleště a odcvaknete sirénu. Ona si sice
třikrát houkne, ale pak zmlkne. Lidé si zanadávají a je to. Schovávat se
během sirény? Nesmysl. Čím víc se ukrýváte, tím jste nápadnější. Jindy
je zase jednodušší nechat majitele vozu, aby si alarm vypnul sám a
usnadnil vám tak cestu. Stačí mu každých třicet minut kopnout do kola a
spustit sirénu. Garantuji vám, že majitel auta je po pár hodinách tak
otrávený, že alarm opravdu vypne." A pokud jsou zabezpečovací zařízení
tak důkladná, že je na jejich překonání potřeba nebezpečně mnoho času?
"Pak je vůbec nejlepší mít u sebe pět tisíc a zavolat odtahovku, protože
za pět tisíc vám lidi odvezou, co budete chtít." Vypadá to jednoduše -
pro majitele vozu téměř beznadějně. Přesto existují vozy, s nimiž mají
zloději plné ruce práce. "Špatně se krade porsche, to je špica. Oříškem
jsou nové bavoráky nebo subaru, to jsou dobře zajištěné vozy. Také
francouzi se v posledních letech hodně zlepšili. Dříve bývali jen
štítkaři - jeden štítek na motoru, druhý na kastli teď přitvrdili. Zato
koncernová auta Volkswagenu včetně škodovek, to je v pohodě. Stejně tak
mercedesy, ty jsou pro zloděje jako dělané." Strach mají zloději ze
speciálně upravených vozů. "Třeba systém SON-AUTO je pro nás velkým
rizikem. To je elektronické zabezpečení, které vás prostě chytne. Počká
si, až zasednete za volant, a pak vás v autě uvězní. Má speciální úpravu
skel, takže nejdou jen tak vyrazit, a další vychytávky."
Výbava od policie
Z ulice putují kradené vozy nejrychlejší cestou do speciálních dílen.
Transport mají na starosti nejčastěji samotní zloději, ale někdy jsou
používány i jiné, velmi nápadité metody. "Teď byl třeba zopakován
způsob, o kterém vím už z dob povodní na Moravě. Tehdy někdo potřeboval
přivézt tři čorky - dva golfy a jednoho passata. A tak si vzal liazku s
návěsem bílé barvy, vydával se za Červený kříž a tvrdil, že veze
humanitární pomoc na Moravu. Myslíte, že ho někdo kontroloval? V Praze
během povodní se stalo to samé. Od Vsetína sem přijel náklaďák, který na
první pohled vezl láhve s vodou dobrovolníkům. Jenže pod plachtou se
ukrývaly tři kradené auťáky. To je skvělý nápad a ten kluk dostal za
převoz 150 tisíc na ruku." Využíváni jsou prý i prodejní celníci. "Teď
se třeba stalo, že přes Folmavu přejelo ve dvě ráno šest golfů těsně za
sebou - všechno čorky z Německa. Pak na plný plyn dojely až do Domažlic.
Měla to na triku parta z pražských Stodůlek, to je bašta pražských
autařů." Když se kradený vůz dostane do klempířské dílny, nastává práce
pro automechaniky-klempíře. "Když dostaneme auto vyrobené do zhruba
poloviny devadesátých let, není s ním tolik práce. Nemá ještě tolik
ochranných prvků. S modernějšími vozy je to horší. Na autech jsou pevné
a plovoucí kódy. Pevné jsou neustále na stejných místech, třeba u
bavoráků už řadu let. Plovoucí kódy můžete mít kdekoliv. Ovšem pokud
máte chytrou knížku, neujde vám žádný detail."
Chytrá knížka je manuál, který automobilka dodává policii. V knize jsou
přesně popsány kódy všech výrobních řad včetně přesného umístění na
automobilu. Podle tohoto manuálu mohou kriminalisté snadno najít všechny
kódy, včetně skrytých plovoucích, a stanovit, zda jde o čisté auto, nebo
čorku. Ovšem má to jeden háček: "Policajtům přišlo dvanáct knih.
Jedenáct z nich máme my, lidi od fochu." Pevné kódy z kradených
automobilů se nahrazují novými, které pocházejí většinou z bouraček.
"Chcete třeba změnit číslo motoru u bavoráku? Jednoduše vezmete starý
motor s legálním číslem, z bloku motoru vyjmete střeva a nahradíte je
vnitřkem kradeného motoru. Jasně, je to víc práce, ale nikdo vám nic
nedokáže. Výhodou bavoráků totiž je, že mají stále stejné bloky motorů.
A výrobní číslo je právě na nich." Plovoucí kódy jsou většinou k vozu
přivařeny nebo přinýtovány. "Šikovný klempíř to má za chvíli hotové. Jen
je problém s tím, že automobilka BMW dává do kódů a nýtků i speciální
znaky, třeba tečku se znakem BMW. Na to musíte mít výbavu. Jak ji
seženete? Jednoduše, z oficiálních servisů. Oni ty věci mají a po
opotřebování je musejí vyřadit. Měli by je mechanicky zničit. A nebo je
mohou za 20 tisíc prodat mně. Co myslíte, že udělají?" Před zloději
neobstojí ani vozy Škoda, mimochodem nejkradenější auto u nás. "Škodovky
mají asi sedm kódů. Jasně, jsou nejkradenější, ale jdou buď na náhradní
díly, nebo na export. Třeba fabii ukradne na ježdění jen šílenec,
protože to je aerodynamicky zmršené auto a po 30 tisících je zralé na
renovaci spodku. Navíc má vyzařovák ve střeše. To je zařízení, že
přejedete čtečkou přes střechu a zjistíte, co je to za vůz. Je navařené
zespoda na střeše, takže strhnete obložení a sundáte ho, ale musíte
místo něj navařit nové, legální, a to je práce navíc." Na českých
silnicích jezdí podle Martina statisíce kradených automobilů. Většinou
jde o vozy vyrobené přibližně do roku 1995. "Mladší automobily se
vyvážejí, protože mají tolik ochranných znaků, že na domácích silnicích
mohou být odhaleny. Nejčastěji se exportují do Polska, i když tam
policie po čorkách v poslední době tvrdě jde, do Ruska, na Ukrajinu a do
Bulharska. To je výborná lokalita, kde se k zákazníkům chovají férově.
Na autech je napsáno: Ukradeno v Německu, Ukradeno v Česku, takže
kupující přesně ví, kam s autem nesmí, protože by ho hned odhalili."
 


Komentáře

1 Jan Jan | E-mail | 16. ledna 2006 v 18:23 | Reagovat

Ukradli mi Ducato sedmimístné s korbou

a mnoho ručního nářadí a stavebních strojů,Skončilo to unás nebo venku.Tenhle dotaz si kladu jiš 7 měsíců

2 Milda Milda | 7. července 2006 v 1:30 | Reagovat

Mám doma devítku a auto si hlídám z okna a jestli se ho nákej čorkařskej parazit jenom dotkne, ustřelim mu palici i kdybych mel jít sedet.

3 - - | 14. ledna 2007 v 22:41 | Reagovat

vy zmrdi zlodejsky usekat vam ruce hajzlove

4 maniak maniak | E-mail | 4. června 2007 v 16:25 | Reagovat

každej se nak živy a klobouk dolun před tím kdo ma na tohle žaludek ..vy co kradete na benzinkach žvíkačky si snad myslite že tohle je nemoralní ....ne jen je vam stejně lito jako mne že se do takovyho obchodu nikdy nedostanete....ne vstek ale zzaavviisstt....ha ha maniak

5 Mil Mil | 10. října 2008 v 7:18 | Reagovat

Hmm, chtěl jsem si koupil koloběžku, ale asi si to rozmyslím..... :-))

6 Joplin Joplin | Web | 16. prosince 2009 v 14:35 | Reagovat

Jojo, je to buda je to krach. Krast jhe pro Cechy proste normalni.  :-(   [:tired:]

7 josef josef | 20. dubna 2010 v 10:37 | Reagovat

No hlavně musí mít člověk žaludek na to, aby přečetl takovou slátaninu. Lepší je si parádně ZAŽVÍKAT. Bez závisti. :-D  :-D  :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama